هشدار درباره مصرف خودسرانه قطرههای کورتونی چشم
کیاپرس/عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به استفاده از قطرههای چشمی کورتونی برای کنترل علائم حساسیت چشم، هشدار داد: مصرف طولانی مدت و بدون نظارت پزشکی برخی قطرههای کورتونی میتواند باعث افزایش فشار داخل چشم و در نهایت آسیب به عصب بینایی شود. این موضوع در افرادی که مستعد ابتلا به گلوکوم ( آب سیاه ) هستند یا از بیماری خود اطلاع ندارند، اهمیت بیشتری دارد.
به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سعید شکوهیراد فلوشیپ قرنیه و گلوکوم، تأکید کرد: افراد نباید برای درمان قرمزی، خارش یا حساسیت چشم، بهصورت خودسرانه از قطرههای کورتونی استفاده کنند یا مصرف آنها را بدون ارزیابی پزشکی تکرار کنند.
هدف درمان گلوکوم، حفظ بینایی باقیمانده است
دکتر شکوهیراد گفت: درمان گلوکوم عمدتاً با هدف حفظ بینایی باقیمانده و جلوگیری از پیشرفت آسیب انجام میشود، نه بازگرداندن بینایی از دسترفته.
وی افزود: روش درمان با توجه به نوع و شدت بیماری و شرایط بیمار میتواند شامل استفاده از قطرههای چشمی، لیزر یا جراحی باشد. استمرار درمان و پیگیری منظم وضعیت چشم اهمیت زیادی دارد؛ حتی اگر بیمار در مراحل اولیه علامتی نداشته باشد یا پس از شروع درمان، بهبود محسوسی در بینایی خود احساس نکند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: قطع خودسرانه داروها میتواند کنترل بیماری را مختل کند و خطر پیشرفت آسیب عصب بینایی را افزایش دهد؛ بنابراین، بیماران باید داروها و توصیههای درمانی را طبق نظر پزشک دنبال کنند و در فواصل تعیینشده برای معاینه مراجعه داشته باشند.
در پنجرهی چاپ، مقصد را «ذخیره بهصورت PDF» (Save as PDF) انتخاب کنید.