آیا کورتون سبب پوکی استخوان می شود؟
کیاپرس/رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخی داروهایی داریم که اگر طولانی مدت استفاده شوند، می تواند سبب پوکی استخوان و خیلی مشکلات دیگر شوند.
به گزارش خبرنگار کیاپرس، باقر لاریجانی در پاسخ به این سوال که مصرف کورتون سبب پوکی استخوان می شود یا نه؟ گفت: کورتون از جمله داروهایی است که مصرف طولانی آن می تواند پوکی استخوان بیاورد.
وی ادامه داد: البته مفهوم این حرف به این معنی نیست که نباید آن داروها را استفاده کنیم، مصرف این داروها به نوع بیماری بستگی دارد، مثلاً فردی بیماری روماتیسمی دارد، مجبور به استفاده از کورتون می باشد.
وی بیان داشت: مصرف طولانی مدت لووتیروکسین می تواند، مقداری پوکی استخوان بدهد، اما اگر فرد نیاز به این دارو دارد باید از آن استفاده کند، مریض باید با نظر پزشک داروی خود را استفاده کند.
وی تاکید کرد: همزمان با مصرف طولانی داروهایی مانند کورتون که پوکی استخوان ایجاد می کند باید به دنبال پیشگیری از پوکی استخوان بود، به عبارتی این افراد همزمان چیزهایی مصرف کنند تا از پوکی استخوان جلوگیری شود.
در پنجرهی چاپ، مقصد را «ذخیره بهصورت PDF» (Save as PDF) انتخاب کنید.