معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران در جلسه مشتركي به منظور بيان نقطه نظرات و مشكلات بخش صادرات استان في ما بين معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران و اعضاي اتحاديه صادر كنندگان استان برگزار شد بر مشارکت شرکتهای کارآفرین برای توسعه صادرات استان تاکید کرد.

احساني در اين ديدار مزيت نسبي استان در بخش صادرات را با محوريت محصولات كشاورزي با ارزش افزوده بالا از جمله محصولات باغي ذكر كرد و در اين ارتباط گفت: از آنجا كه بخش وسيعي از محصولات باغي استان به مركبات اختصاص دارد؛ لازم است تا در راستاي افزايش صادرات اين محصول برنامه ريزي هايي در سطح كلان انجام گيرد تا در فصل برداشت محصول با مشكل نگهداري در انبارها بيش از حد استاندارد و يا به موقع نرسيدن اين محصول به بازار مصرف نباشيم.
وي افزود: از آنجا كه مزيت نسبي مازندران، توليد محصولات كشاورزي است لزوم ارائه پيشنهاداتي برنامه حمايتي از سوي اتاق بازرگاني، صنايع ، معادن و كشاورزي استان به منظور تصويب در هيات محترم وزيران در جهت توسعه صادرات اين محصولات ضروري مي باشد كه تحقق اين امر نيازمند تعامل و همكاري هاي چند جانبه ميان دستگاههاي اجرايي مرتبط مي باشد.
معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران زير ساخت هاي موجود در بندر اميرآباد را در راستاي توسعه صادرات مناسب دانست و ادامه داد: با تصميمات كوتاه مدت اجرايي نمي توان راه به جايي برد و شناسايي بازارهاي هدف كالاهاي صادراتي در اين راستا نقشي كليدي ايفا مي نمايد.
احساني به ايجاد تعامل بيش از پيش ميان دستگاههاي زيربنايي بخش صادرات نيز اشاره كرد و گفت: ايجاد فضاي تحليل مسائل آمار و اطلاعات اقتصادي در خصوص صادرات بسيار مهم بوده و لزوم شناسايي كامل از تمامي جوانب فعاليت هاي سرمايه گذاران در اين بخش و همچنين صادر كنندگان ضروري است.
وي به لزوم شناخت توانمندي هاي ديگر كشورها بخصوص كشورهاي همسايه نيز اشاره و تصريح كرد: تعريف و ايجاد زنجيره ارزش در بعد محصولات صادراتي توسط اتحاديه صادركنندگان نيز از جمله اموري است كه با دست يازيدن به آن مي توان توانايي هاي بالقوه استان را بالفعل كرده و توانمند تر از گذشته به انجام امور پرداخت.
حمايت اين اتحاديه از صادر كنندگان صنعتي و كشاورزي از ديگر رهنمودهاي معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران بود كه در اين راستا گفت : ايجاد دانش صادراتي روزآمد ، ايجاد پايگاه اجرايي صادرات و سوق دادن ظرفيت فعلي استان كه در حال حاضر به صورت توليد محور عمل مي نمايد به سمت بازار محوري از ديگر راهكارهايي است كه مي توان از آنها بهره گيري كرد.
احساني گشودن فضا براي ورود شركت هاي كارآفرين موفق به عنوان الگو در اتحاديه صادر كنندگان را نيز مدنظر قرار داد و قول مساعد در زمينه پشتيباني مالي، تشويقي و تسهيل كردن امور اجرايي در راستاي گسترش فعاليت هاي اين اتحاديه را ارائه نمود.
لازم به ذكر است كه در اين نشست مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري، اعضاي اتحاديه صادر كنندگان و چند تن از صادر كنندگان نيز به بيان ديدگاهها و مشكلات خويش پرداختند

اشتراک این خبر در :