ساری-اعظم کردان

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار مازندران در آیین نواختن زنگ سلامت در دبستان شهیدمهدی رشتی ساری، گفت: جامعه ای سالم است که دارای افرادی سالم باشد.

به گزارش کیاپرس حسن خيريانپور با بیان اینکه شعار امسال هفته سلامت” یک عمر سلامتی با خودمراقبتی ” است، گفت: دانش آموزان با اعمال مراقبتهای بهداشتی و تلاش در ارتقا سلامت ، به افرادی سالم و فعال در جامعه تبدیل می شوند.
وی، با اشاره به مثل معروف ” عقل سالم در بدن سالم” افزود: اگر خواهان داشتن جسمی سالم هستیم باید از ضروریات مراقبتهای لازم و اولیه برای حفظ سلامتی  آگاه باشیم.
معاون استاندار مازندران، بر کسب علوم ودانش و تزکیه نفس تاکید و تصریح کرد: این دو همانند دوبال برای انسانها هستند که اساس ترقی معنوی و جسمانی آنان را  فراهم می آورد.

*خودمراقبتی به توسعه جوامع منجر می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در سخنانی، گفت: شعار ” یک عمر سلامتی با خودمراقبتی” یکی از اساسی ترین مباحث حوزه سلامت است که منجر به توسعه جوامع می شود.
دکتر قاسم جان بابایی، یکی از اساسی ترین پایه های سلامت را مشارکت مردم دانست و افزود: تا زمانی که مردم در سلامت مشارکت نداشته باشند سلامت و اهداف تعیین شده در این زمینه اتفاق نمی افتد.
وی، به تعریف خودمراقبتی پرداخت و اظهارداشت: خودمراقبتی عملی است که درآن فرد با توانمندی و مهارتهای  به دست آمده می تواند از بروز بیماریها پیشگیری نماید و با مدیریت صحیح  باربیماریها را کاهش دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، پیشرفت سلامت را با خودمراقبتی امکان پذیر دانست و اظهارداشت: مشارکت مردم با سازمانهای مرتبط با بهداشت و سلامت در افزایش آگاهی های عموم جامعه، کاهش بیماریها و میزان مراجعه به پزشک موثر است.
وی، ادامه داد: آمارها نشان می دهد با آموزش خودمراقبتی 8 تا 10 درصد کل هزینه کشورها کاهش می یابد.
دکترجان بابایی، با اشاره به اینکه میزان چاقی در بین مردم مازندران نسبت به سایر استانها بالاست، گفت:  چاقی در کودکان نیز در حال افزایش است لذا آموزش و پرورش در آموزش و ارتقا سلامت دانش آموزان نقش مهمی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بیان داشت: توجه به ورزش صبحگاهی، استفاده از مواد غذایی سنتی به جای صنعتی و مصرف غذاهای خانگی پروتئین دار برای دانش آموزانی که در سن رشد قرار دارند، حائز اهمیت است.
وی، بر لزوم توجه به بهداشت روان و مسایل روان شناختی دانش آموزان تاکید و تصریح کرد: این امر با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش باید قوت گیرد تا کودکان از نظر روانی با اجتماع  آشنا شوند.
دکترجان بابایی، اساس و پایه سلامت را بهداشت روان دانست و افزود:  توجه به این نکته آینده سالم را برای دانش آموزان کشور تضمین می کند.

اشتراک این خبر در :