رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به سیاستهای جدید وزارت بهداشت مبنی بر کاهش هزینه های درمان توسط مردم، گفت: با برنامه ریزیهای صورت گرفته مقرر شد در بیمارستانهای دولتی مردم تنها 10 درصد کل هزینه درمان در بخش بستری را پرداخت کنند و چنانچه از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند هزینه پرداختی مردم 5درصد کاهش می یابد.

به گزارش کیاپرس، دکتر قاسم جان بابایی در نشستی با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه در ویزیتهای سرپایی و اورژانسها که بیمار کمتر از 6 ساعت حضور دارد، مردم 30درصد کل هزینه را پرداخت می کنند، تصریح کرد: در نیمه شهریور امسال اجرای این برنامه به بیمارستانهای دولتی ابلاغ می شود.
وی، تهیه دارو و ملزومات پزشکی بیمارستانها را یکی دیگر سیاستهای وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دانست و اظهارداشت: در این برنامه با حمایت دانشگاه های علوم پزشکی داروخانه بیمارستانها مکلف می شوند داروهای مورد نیاز مطابق با رشته های درمانی موجود در بیمارستانها را تهیه نمایند تا بیمار مجبور نشود در خارج از مرکز درمانی اقدام به تهیه دارو نماید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، افزود: در این برنامه بیمار 10 درصد هزینه دارو را پرداخت می کند.
وی، به ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی شده در مناطق محروم پزشکان برخی از رشته های اورژانس، پرستاران و کادر پزشکی با دریافتی بیشتر در محل ماندگار شوند.
جان بابایی، ارتقا کیفیت هتلینگ بیمارستانها و تجهیز ملزومات مرتبط با سلامت بیمار، تهیه وسایل و داروهای مورد نیاز بیماران صعب العلاج با کمترین هزینه در سیستم درمانی بر اساس اعلام گروه های آموزشی و اساتید بالینی دانشگاه، را از دیگر برنامه های حوزه سلامت دانست و گفت: وسایل و داروهای موردنیاز بیماران صعب العلاج با حمایت وزارت بهداشت در داروخانه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستانهای دولتی تامین می شود تا مردم از سال آینده با کمترین هزینه در سیستم دولتی درمان شوند.
وی، ادامه داد:  تمامی داروهای شیمی درمانی نیز از سال آینده در بیمارستانهای تخصصی سرطان و داروخانه 13 آبان تامین می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران،کاهش 10درصدی زایمانهای سزارین را یکی دیگر از سیاستهای مسئولان حوزه سلامت برشمرد و افزود: برای ترغیب به زایمان طبیعی، تعرفه زایمان سزارین و طبیعی یکسان مشخص شد همچنین ماماهایی که درامر فرهنگ سازی و ترویج زایمان طبیعی کمک نمایند، تشویق می شوند.
دکتر جان بابایی، با بیان اینکه منابع مالی این سیاستها در اختیار دانشگاه قرار دارد، خاطرنشان کرد: این برنامه ها نوشته شده و منابع مالی آن نیز  پیش بینی شده  و از نیمه اردیبهشت ماه برای اجرایی شدن به مراکز درمانی دولتی ابلاغ می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه سخنانش افزود:  امروزه با تغییر شیوه زندگی 80 درصد علل مرگ انسانها بیماریهای غیر واگیر از جمله سکته های قلبی، انواع سرطانها،  حوادث و سوانح و سایر بیماریها نظیر دیابت و فشار خون است.

جان بابایی، اظهارداشت: 43درصد از مرگها را بیماریهای قلبی عروقی، 15 درصد سرطانها و 10 درصد حوادث جاده ای تشکیل می دهد.

وی آسیب شناسی چالشهای سلامت را یکی از روشهای موثر پیشگیری در حوزه سلامت دانست و افزود: در استان مازندران اعتیاد، چاقی و افزایش وزن، فشارخون و دیابت از مهمترین چالشهای حوزه سلامت است  که باید سیاستهاگذاریهای مناسبی در این زمینه ها صورت گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بر کاهش نگرانی مردم در حوزه بهداشت و سلامت تاکید کرد وگفت: در حال حاضر مهمترین نگرانی مردم پرداخت هزینه های درمان از جیب است .
دکتر جان بابایی، ادامه داد: در بیمارستانهای دولتی 36 درصد  و در بیمارستانهای خصوصی بیش از 90 درصد هزینه درمان بر عهده مردم است.

اشتراک این خبر در :