فرصت ۱۲ روزه برای ثبت‌نام یارانه‌ای روز یکشنبه به پایان رسید و در حال حاضر همه منتظرند ببینند چه تعداد از خانوارهای ایرانی خواهان ادامه دریافت یارانه هستند و چه تعداد از دریافت یارانه انصراف داده‌اند؟

این سؤال و پاسخگویی به آن از این جهت اهمیت دارد که به گفته مقامات ارشد اقتصادی دولت، افزایش قیمت بنزین در سال‌جاری بستگی به تعداد انصرافی‌های یارانه‌ای دارد؛ یعنی هرچه انصراف‌دهندگان بیشتر باشد به همان میزان هم قیمت بنزین کمتر افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش همشهری، درحالی‌که همه منتظر بودند تا دولت از اول اردیبهشت‌ماه قیمت بنزین را افزایش دهد اما این اتفاق صورت نگرفت و قرار است تا روز پنجشنبه میزان افزایش قیمت بنزین ‌اعلام شود. ظاهرا دولت بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام در حال استخراج ثبت‌نام‌کنندگان است تا براساس آن دخل و خرج یارانه‌ای در سال‌جاری را حساب کرده و سپس قیمت بنزین و گازوئیل و سی ان جی را اعلام کند. پیش از این معاون اجرایی رئیس‌جمهور از افزایش متوسط 24درصدی قیمت بنزین در سال‌جاری خبر داده بود؛ رقمی که دیگر تکرار نشد و صرفا مقامات دولتی بر افزایش قیمت بنزین کمتر از پیش‌بینی‌ها و تکلیف مجلس تأکید داشتند.

به‌نظر می‌رسد معادله افزایش قیمت بنزین هم‌اکنون با میزان انصرافی‌ها قابل حل است. تاکنون رقم رسمی از سوی دولت از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اعلام نشده است هرچند در روزهای اول گفته بودند که میزان انصرافی‌ها مطابق با پیش‌بینی دولت بوده است. در روزهای آخر اما آمارهایی که از منابع غیررسمی منتشر می‌شد چندان رضایت‌بخش نبود به‌گونه‌ای که گفته می‌شد تنها 7درصد از ایرانیان از دریافت یارانه انصراف داده‌اند. در تازه‌ترین خبر یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه به نقل از برخی مقامات معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور اعلام کرد که 7.5 میلیون نفر از دریافت یارانه در فاز دوم انصراف داده‌اند. رجب رحمانی در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد که این تعداد به‌معنای تنها انصراف دهک اول در دور جدید پرداخت نقدی یارانه‌هاست که دقیقا 10درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد.

اما معاون اجرایی رئیس‌جمهور آمار به‌دست آمده از ثبت نام اخیر را ناخوشایند توصیف کرد و گفت: بخش اندکی از متقاضیان یارانه درآمدشان را بالای ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند. ابراز مردم حداقل دستمزدها بود که اگر این موضوع صددرصد درست باشد، نامطلوب است و اگر هم واقعیت نداشته باشد به شکل دیگری نامطلوب است.

محمد شریعتمداری تأکید کرد که آمارها هنوز خام است و بانک‌های اطلاعاتی باید در این خصوص کارهای دیگری انجام دهند.
شریعتمداری افزود: از نظر ما باید دهک‌های 9و 10درآمدی در زمینه ثبت‌نام فاز دوم یارانه‌ها به سمت انصراف پیش می‌رفتند. وی در عین حال تأکید کرد: در اردیبهشت‌ماه به همه متقاضیان یارانه نقدی پرداخت می‌شود.به‌گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد دولت از ماه آینده بر اساس بررسی‌های کارشناسی از میزان درآمد خانوارها اقدام به حذف خانوارهای پردرآمدی که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، می‌کند.

اشتراک این خبر در :