دلاور بزرگ نیا پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه با اعضای یگان حفاظت این اداره کل اظهار کر: این جشنواره کمک می کند تا از آخربن وضعیت تصویری آثار تاریخی استان مطلع شویم و این عکس ها را برای مدیران ارشد استان به نمایش بگذاریم.87654

وی از نمایش شهر به شهر این عکس ها برای اطلاع مردم خبر داد و گفت: این آثار بهترین یادگارهای بر جای مانده از گذشته بوده که حفظ و نگهداری آن وظیفه تک تک آحاد جامعه است.

بزرگ نیا به کافی نبودن اعتبارات این سازمان برای تعیین حریم، ثبت و مرمت و احیای آثار تاریخی استان اشاره کرد و گفت: هر میزان تلاش کنیم آثار تاریخی در حال تخریب است یک بخش آن به اقلیم مازندران برمی گردد و اعتبارات مرمتیجوابگوی حفظ و حراست این آثار نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: با یک حساب سر انگشتی می توان گفت اعتبارات سازمان تنها جوابگوی مرمت 10 اثر در طول سال است. آن هم وقتی که 100 درصد اعتبارات تخصیص یابد حال اگر این عدد را به 632 اثر ثبت شده موجود تقسیم کنیم سالیان طولانی باید منتظر مرمت این آثار باشیم.

وی یادآور شد: این آمادگی را داریم تا پس از شناسایی و ثبت، این آثار تاریخی را به شهرداری و بخش خصوصی واگذار تا با هزینه خود و نظارت این اداره کل، بنا مرمت و احیا و دوباره به مناسبات اجتماعی برگردد.

بزرگ نیا به کمبود امکانات و تجهیزات لازم یگان حفاظت میراث این اداره کل اشاره کرد و افزود: علیرغم همه این کمبودها باز هم نسبت به 8 سال پیش که یگان حفاظت به عنوان متولی وجود خارجی نداشت، قدمی جلوتر هستیم ولی باید تلاش کنیم مکانیسمی که در گذشته بدون وجود این متولی برای حفاظت از آثار به کار می رفت را بازیابی و به یگان حفاظت اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: بدون شک انتظارات باید به اندازه امکانات باشد اما باید امکانات موجود به نحوی ساماندهی شود تا بتوان بهترین بهره گیری کرد.

شناسایی 304 باند حفاران غیرمجاز

فرمانده یگان حفاظت ادره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: شکل گیری یگان حفاظت در سال 84 تدبیر خوبی بود اما علیرغم پیگیری های مکرر در اجرا با مشکل مواجه شد.

سرهنگ نعمت قاسمی گفت: قرار بود یگان حفاظت به عنوان ضابط قضایی و نظامی خدمت کن، اما تنها بخشی از نیروهای انسانی در یگان حفاظت و آن در یک دوره کوتاه آموزش دید و این تجربه دیگر تکرار نشد.

وی افزود: علیرغم محدودیت های موجود در این سال ها، 304 باند حفاران غیر مجاز و هزار و 625 نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

قاسمی بیان کرد:کشف 143 فازیاب،31 هزار و 950 سکه تاریخی و بالغ بر شش هزار شی تاریخی( اصلی و بدلی) گوشه ای از عملکرد یگان حفاظت میراث مازندران است.

وی گفت: آثار تاریخی مازندران بسیار متنوع و پراکنده بوده و برای سرکشی به موقع آثار داشتن امکانات اولیه نظیر وسیله حمل و نقل لازم و ضروری است.

 

اشتراک این خبر در :