ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه ای عمیق از معنویت، دینداری و توکل به امداد‌های خداوندی و برخورداری از عزم، اراده، بصیرت، ولایتمداری و پایمردی فرزندان انقلاب در سازمان خود با تأسی به مجاهدت‌ها و حماسه‌آفرینی های دوران دفاع مقدس و دستاوردهای غرور‌انگیز دفاعی، به حصن حصین انقلاب تبدیل شده است و تحت فرماندهی و مدیریت داهیانه ولی فقیه زمان و فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، بیش از هر زمان دیگر، در صحنه‌های دفاع از مرزهای میهن اسلامی آماده اجرای سلحشورانه ماموریت های خطیر محوله است.

بدون تردید، امروز ارتش عزیز و نیروهای مسلح ما از سربازان و یاران حضرت ولیعصر(عج) و در رکاب و تحت فرمان او و آماده برای مجاهدت در راه آرمان های او هستند.

به یاد داریم همزمان با به ثمر رسيدن انقلاب اسلامی، ارتش رژيم شاهنشاهي كه پيكره اصلي آن را جوانان برومند خانواده هاي مسلمان و اغلب مستضعف ايراني تشكيل مي داد، به نداي آسماني رهبر انقلاب لبيك گفت و در نتيجه هم صدا و همراه با امت در براندازي رژيم ستمشاهي وستيز بي امان با دشمنان داخلي و خارجي انقلاب برخاست و به عنوان نخستين بازوي توانمند نظامي انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوري اسلامي ايران تلاشهاي خستگي ناپذير و مستمري را با فداكاري و ايثار و در ابعاد مختلف آغاز كرد.

امام خميني (ره) روز پيوستن ارتش به مردم را با عبارت حكيمانه “لحظه شادي بندگان خدا و ياس ستمگران” نقطه عطف درخشان و افتخار آميز قلمداد فرمود.

با نگاهي گذرا به تاريخ خونبار انقلاب اسلامي در مي يابيم كه از لحظه نخست پيروزي انقلاب، ارتش و ارتشيان، عشق و علاقه و ميل باطني خود را به حركت ستم سوز و توفنده انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام راحل ابزار داشتند و دراثبات اين معنا فداكاريها، تلاشها و ايثارگريهاي بسياري به خرج دادند.

گسستن از رژيم فاسد و منفور پهلوي و پيوستن به اقيانوس ملت، بيعت با امام امت، درهم شكستن توطئه هاي گوناگون دشمن بويژه مقابله با ضد انقلاب، حضور گسترده، مستمر و چشمگير چندين ساله در عرصه هاي حماسه و شرف، حراست و دفاع از مرزهاي زميني، هوايي، دريايي و كيان نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران خود شاهدی صادق بر اين مدعاست.

در ماههای خون و شهادت رهنمودهای مدبرانه و حكيمانه رهبر فقيد انقلاب، بر آگاهي دلاور مردان ارتشی در برابر ماهيت ضداسلامي و غير مردمي رژيم فاسد پهلوي افزود. در اين رهگذر فرمايشهای “حضرت امام خمینی (ره)” وجدانهای بيدار ارتشيان را در سطوح مختلف آگاه کرد و زمينه را براي پيوستن آنان به انقلاب اسلامی و ملت بپا خاسته ايران مهيا نمود.

فرار روز افزون نظاميان از پادگانها، استنكاف و خود داري از مقابله با مردم، رژه رفتن پرسنل نيروي هوايي در روز 19 بهمن در محضر امام خميني (ره)، سرپيچي از دستورات فرماندهان طاغوت، شركت در خثني كردن كودتاي 21 بهمن 1357، بيعت با امام امت (ره) و پيوستن كامل به صفوف ملت در 22 بهمن و فرو ريختن دژهاي ستمشاهي از نتايج درخشان و ارزنده همان برخورد حكيمانه و خردمندانه حضرت امام (ره) در سال 1357 با ارتش بود.

با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و تحول و دگرگوني در بنيادها و معيارهای ارزشی جامعه، از مسائل مطرح در مجامع مختلف بخصوص نيروهای مسلح اين بود كه انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب چه ديد گاهي نسبت به ارتش دارند و اصولاً در نظام اسلامي تكليف نيروهاي مسلح كنوني چيست؟

در چنين جو تاريك و مبهمي كه در فضاي جامعه و بخصوص اذهان نظاميان به وجود آمده بود و دشمنان كمين كرده انقلاب و به تبعيت از آنان دوستان نا آگاه، نغمه شوم و خطرناك انحلال ارتش را سرداده بودند و ارتش در حساسترين شرايط حيات خود قرار گرفته بود، امام امت (ره) به عنوان بزرگترين حامي ارتش پاي در ميدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود و طي پيامي، با قاطعيت هرچه تمامتر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام، يكپارچگي و وحدت ارتش ، فرمان تاريخي و مهمي را صادر فرمودند.

پس ازصدوراين پيام تاريخ ساز نيز ارتشيان درعمل ثابت كردندكه شايستگي حمايت و پشتيباني امام امت (ره) را داشته و دارند و در اين رهگذر با خلق حماسه هاي عظيم و به يادماندني در سالهاي پيروزي انقلاب اسلامي و پس از آن اوراق زريني بر دفتر تاريخ سراسر حماسه قيام ملت ايران افزودند كه از جمله مي توان به همبستگي و همراهي با ملت انقلابي در آغاز حركت شکوهمند انقلاب اسلامي، نقش اساسي وتعيين كننده وحضور درخشان و ارزشمند ارتش دررفع غائله گروهكها وضدانقلاب ودرگيريهاي قومي و منطقه اي در جاي جاي ميهن اسلامي از قبيل بلواي سنندج، گنبد، نقده، خرمشهر، مريوان، پاوه و…، بسیار موثر بود كه با رشادت ارتشيان غيور، تمام انديشه هاي خام آنها نقش برآب شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی كه جمهوری نوپا، برای حل و فصل مشكلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از یك انقلاب مردمی درگیر مسایل عدیدهء داخلی بود، دشمنان انقلاب كه از یك سو به شدت از پیروزی انقلاب ضربه خورده و از سوی دیگر در ایجاد اختلافات داخلی برای نابودی انقلاب اسلامی درمانده بودند، به شكل ناجوانمردانه جنگ تحمیلی گسترده ای را به كشور تحمیل كردند.

عراق عامل اصلی این تجاوز آشكار و ابزار اجرای این توطئه شوم، با آغاز حركت اسلامی مردم ایران مترصد فرصتی بود تا با چراغ سبز استكبار جهانی به ایران اسلامی تجاوز كند. عامل مهمی كه عراق را در تجاوز به خاك ایران تشویق و ترغیب می كرد، تجزیه و تحلیل های ناشیانه ای بود كه دستگاه های اطلاعاتی غرب از اوضاع داخلی ایران ارائه می دادند.

این تحلیل ها ازعدم ثبات در ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل نابسامانی های موجود داخلی، تزلزل فرماندهی، عدم تثبیت انضباط، كاهش مدت سربازی ، تعویض پی در پی فرماندهان و …. منشاء می گرفت و در نتیجه سبب شده بود كه بر عدم توانایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تجاوز، حساب جدیدی بگشایند.

به دنبال هجوم ارتش عراق به خاك ایران با استفاده از دوازده لشكر و بهره گیری از امكانات تسلیحاتی پیشرفتهء غرب و شرق، غیور مردان ارتش كفر ستیز اسلام بار دیگر مسؤولیت خطیر حراست و پاسداری از كیان مقدس جمهوری اسلامی ایران را مشتاقانه پذیرا شدند و مردانه برای ادای این وظیفه سنگین قیام كردند، و طی هشت سال نبرد مقدس دوشادوش برداران پاسدار و جهادی خود و خیل عظیم جان بركفان بسیج موفق به دفع تجاوز و سركوب متجاوز شدند، و در این راه پر فراز و نشیب، شهدای گرانقدری را به اسلام تقدیم كردند. گواه صادق این مدعا تقدیم بیش از ۴۸۰۰۰ شهید و ۲۰۰ هزار جانباز ارتش جمهوری اسلا‌می است.

اين نيرو نقش بسيار موثري در جنگ تحميلي ايفا كرد و توان خود براي حراست از كشور را در عمليات‌هاي مختلفي از جمله آزادسازي سوسنگرد، ثامن‌الائمه، بيت‌المقدس، خيبر، نصر، مرصاد و … به نمايش گذاشت و بدين ترتيب بود .

كه امام خمینی(ره) درپايان جنگ،اين نيرو را “نيروي زميني قهرمان”خطاب كردند.

و مقام معظم رهبری و فرماندهی كل قوا حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند :

« ارتش جمهوری اسلامی كلمه ی طیبه است.»

اكنون كه حدود 25سال از پايان جنگ مي گذرد، ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ و ارتقاي آمادگي و توان رزمي خود درخودكفايي تلاش كرده و در صحنه سازندگي كشور حضور فعال و موثري داشته است و هم اكنون يكي از مقتدرترين نيروها درسطح كشور و منطقه است.

انجام رزمايش‌هاي مختلف و حضور فعال در مرزهاي كشور از سوي نيروي زميني، حضور مستمر ناوگروه‌هاي نيروي دريايي در آبهاي آزاد و عبور از كانال سوئز، انجام عمليات موفق دستگيري عبدالمالك ريگي توسط نيروي هوايي و تلاش در مسير بومي‌سازي سيستم‌هاي راداري و سامانه‌هاي دفاعي موشكي در قرارگاه پدافند هوايي، بخشي از افتخاراتي است كه نيروهاي چهارگانه ارتش در طول سال‌هاي پس از دفاع مقدس آفريده‌اند.

یکی از زیباترین و ارزشمند ترین کارهایی که ارتش انجام داد، حضور مقتدرانه و افتخار آمیز نیروی دریایی در آب های بین الملل و دفاع از آبراه های آزاد و صیانت از تجارت آزاد و امنیت بین المللی است که نشان از توانایی های ارتش عزیز ما دارد و موجب افتخار در سطح بین الملل شد.

اقتدار، صلابت و عظمت خیره کننده امروز جمهوری اسلامی و موفقیت ممتاز و قدرت تاثیرگذاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن مرهون فداکاری و مجاهدت ملت ایران بویژه رزمندگان نیروهای مسلح و ارتش مؤمن و غیرتمند به شمار می‌رود.

وحدت راهبردی نیروهای مسلح، به ویژه همکاری، هم افزایی و هماهنگی همه‌جانبه بین ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، پاسداری و دفاع از انقلاب اسلامی و صیانت از امنیت ، مصالح و منافع ملی ایران اسلامی، دژ تسخیرناپذیری برابر بدخواهان و دشمنان کینه‌توز و طمع کار قرار داده است به گونه‌ای آنان را در دست یابی به اهداف شوم وسناریوهای شیطانی مهندسی شده در اتاق های فکر نظام سلطه ناامید ساخته است.

روز 29 فروردین را به فرماندهان، مدیران و خانواده بزرگ و افتخار آفرین ارتش جمهوری اسلامی ایران بویژه رزمندگان دلاور نیروی زمینی که این روز یادآور مجاهدت آنان در زمره پیشتازان دفاع مقدس می باشد، تبریک عرض می نماییم و صمیمانه از همۀ نیروهای مسلح و کسانی که در خدمت آنها هستند تشکر می کنیم و همواره بر این باوریم حضور در ارتش جمهوری اسلامی ایران یک افتخار پاینده و عزتی ماندگار است.

مطمئن باشید که به فضل الهی پیروزی و عزت از آن شماست و بدون تردید، هیچ قدرتی در عالم توانایی ایستادن در برابر شما و مقابله با شما را نخواهد داشت، چرا که ارتش ما ریشه در زمین و اندیشه و سر در آسمان دارد و متکی به یک اقیانوس بیکران ملت مؤمن و متوکل بر خدای مقتدر و یگانه است و این ارتش شکست ناپذیر است.

در پایان سربلندی ، اقتدار و عزت روزافزون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ارتش عزیز را تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا از خدای متعال مسئلت داریم.

امیدواریم همچون گذشته، با استمرار آموزش ها، فراگیری، تعمیق ایمان و توکل بر خدا، تجربه، تمرین، نوآوری و خلاقیت، حفظ روحیه بالا، شجاعت و فداکاری، این راه نورانی و پرافتخار را ادامه بدهید.

مهرداد ابراهیمی مدرس دانشگاهebrahimi

اشتراک این خبر در :